2019. május 19., vasárnap

A kis főherceg

Az alábbiakban Vas István visszaemlékezéséből vett idézeteket olvashatják.

"Átmentünk a gyerekszobába. Kosztolányi kamaszmása hűvös udvariassággal üdvözölt. A másik fiú nevét a bemutatkozáskor egyszerűen Vörösnek hallottam, és így, amikor egy év múlva a Nyugatban a mutatós Weöres névvel találkoztam, nem azonosítottam Ádám 'játszópajtásával'. Még kevésbé ismertem rá néhány év múlva személyesen, és ez már érthetőbb, miután ott a gyerekszobában jóval kisebb volt nálam, és méghozzá illedelmesen meghajolt, és így csak a feje búbját láthattam. Mindössze három évvel volt nálam fiatalabb, de ez nagy különbség abban a korban, én pedig még fiatalabbnak véltem őt. Mondtam is neki, amikor, sokára, találkoztunk:
- Én csak a választékodra emlékszem, de az akkor láthatóbb volt, mint most.
- Én meg csak a nadrágod vasalására - vágott vissza Sanyi -, mert az akkor is épp olyan látható volt, mint most.
Pedig mire Kosztolányiék gyerekszbájában találkoztunk, már felfogyelhettem volna verseire a Pesti Hírlap vasárnapi mellékletében, többek között arra a tizenöt éves korában a gyárfüstről írt Himfy-stófájára, melyet ma is megtalál az olvasó összegyűjtött verseiben, aminthogy már igazi Weöres-vers volt:

És őt vajjon ki sajnálja/ki suttogja: "Ó, szegény?"/-Anyja: gépgyár nagy kazánja,/apja: koksz és barnaszén.

Vas István. Forrás: Fortepan. Kód: 106712. Adományozó: Hunyady József


De így, ismeretlenül, nemigen tudtam komolyan venni, amit Kosztolányi mondott róla:
-Bemutatok neked egy kisfiút, akiből nagy költő lesz.



FELHASZNÁLT IRODALOM

Domokos Mátyás szerk. :Magyar Orpheusz, Szépirodalmi könyvkiadó, Budapest, 1990.


©️ Dr Stareczné Kelemen Éva



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kinek írt Weöres verset?

A mai nyári rövid blogbejegyzésben arra buzdítom a kedves Olvasót, hogy bátran lapozgasson Weöres-kötetében, és fedezze fel, kinek írt verse...