2019. április 20., szombat

Ars poetica

A szó költői hitvallást jelent. Weöres Sándornak is van ilyen című költeménye, ebből idézek egy versszaknyit.

"Az okosak ajánlják: legyen egyéniséged.
Jó; de ha többre vágyol, legyél egyén-fölötti:
vesd le nagy-költőséged, ormótlan sárcipődet,
szolgálj a géniusznak, add néki emberséged,
mely pont és végtelenség: akkora mint a többi. "


Azt hiszem, méltón és pontosan foglalja össze ez a néhány sor Weöres egyéniségét.

Mindazoknak, akik szeretnek gondolkozni, játszani:

1. Mely másik Weöres-műhöz hasonlít ez a költemény? Miben hasonlít a két mű tartalma?



2. Soroljon fel még néhány költőt, akinek létezik Ars poetica címmel verse. (Lehet olyan verscím is, ami nemcsak ezt a két szót tartalmazza.)



3. Vannak olyan ars poeticák is, ahol a címben nem szerepel a műfaj. A következőkben néhány sorból kell kitalálni, melyik híres költő verséből van az idézet. A költő nevén és a vers címén kívül kíváncsi vagyok arra is, milyen kapcsolatban állt ez a költő Weöres Sándorral, vagy mit tartott erről a költőről Weöres. Néha a vers írója és Weöres Sándor között egészen laza kapocs lesz, de érdemes megkeresni.



a, "s törésre várni beh megundorodtam.
Bűvös körömből nincsen mód kitörnöm,"

b, "a bús idő robog fejem fölött,
és a halál távolba mennydörög,
egy percre megfogom, ami örök,"


c, "Ne halljam az élet új dalait,
Tiporjatok reám durván, gazul."

d, "Addig folyvást küszködni kell.
Talán az élet, munkáinkért,
Nem fog fizetni semmivel,"

e, "Én vagyok a hajnal, a hullámzó tenger,
Én vagyok a föveny, lehe est szelének,
Én vagyok a madár, madarász és háló,
Én vagyok a néző, a tükör s a képek,
Én vagyok a szőlő, a sajt, a must és bor,"

f, "S higgyétek el, higgyétek nékem el,
joggal legyez az óvatos gyanú!
költő vagyok, ki csak máglyára jó,
mert az igazra tanu.
Olyan, ki tudja, hogy fehér a hó,
piros a vér és piros a pipacs. "



Jó gondolkodást, s a játék igazi örömét kívánom! 



FELHASZNÁLT IRODALOM

Weöres Sándor: Egybegyűjtött írások, Budapest, Magvető kiadó, 1970. 2. 296.

epa és mek oldalak az idézetek lelőhelyei. 


©️ Dr Stareczné Kelemen Éva




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kinek írt Weöres verset?

A mai nyári rövid blogbejegyzésben arra buzdítom a kedves Olvasót, hogy bátran lapozgasson Weöres-kötetében, és fedezze fel, kinek írt verse...