2019. március 14., csütörtök

Pasteiner Éva

A mai nap Pasteiner Iván könyvtáros unokahúgát ismerhetjük meg, aki 1915. március 14-én születet, 91 éves koráig élt. Felvidéki értelmiségi családból származott. Könyvtárosként dolgozott. Első férje Jékely Zoltán volt, akitől 1943-ban elvált, Takács Jenőnek Weöres Sándor mutatta be, ő lett második férje. (Wikipédia)

Pasteiner Éva így emlékezik vissza: "Weöres Sándort én ismertem meg előbb. (...) Úgy emlékszem, hogy első férjem, Jékely Zoltán mutatta be nekem." (Lőcsei, 2014,203) Weöres Sándor "(A)z esetek többségében inkább zárkózott ember benyomását keltette. De néha leplezetlenül beszélt olyan bizalmas, személyes dolgokról, amikkel engem mindig megdöbbentett. " (Lőcsei, 2014,203)

Pasteiner Éva
Lőcsei Péter engedélyével és szíves hozzájárulásával



Weöres Sándor és Takács Jenő Pécsett ismerkedett meg. A negyvenes évek végén Takács Jenőék és Weöres Sándorék is Rómában tölthettek időt. Aztán Takács Jenőék hazatérvén rövid idő múlva elhagyták az országot. Levélváltásuk volt, és Bécsben a hetvenes években rövid időre találkoztak.

Minderről érdekfeszítő stílusban olvashatnak a Takács Jenőről összeállított honlapon, és Lőcsei Péter könyvében.

Pasteiner Éva hűséges és szellemi társa is volt Takács Jenőnek. Szép kort éltek meg együtt, Pasteiner Éva 2006-ban halt meg.

A fényképet Lőcsei Péter engedélyével és szíves hozzájárulásával közöltem.

FELHASZNÁLT IRODALOM

http://www.takacsjeno.com/aktuell_en.html

https://hu.wikipedia.org/wiki/Pasteiner_%C3%89va

Lőcsei Péter: Weöres-mozaik, Magyar Nyugat, Vasszilvágy, 2014.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kinek írt Weöres verset?

A mai nyári rövid blogbejegyzésben arra buzdítom a kedves Olvasót, hogy bátran lapozgasson Weöres-kötetében, és fedezze fel, kinek írt verse...