2019. február 25., hétfő

Kultuszépítés



Kedves Olvasók! 

Bizonyára sokan azonnal felismerik a képen, hogy a szombathelyi Weöres-szobor kerül a helyére. 

A mai blogbejegyzés arról szól, hogyan lehet egy költő, iskola névadója, város szülötte az adott hely, intézmény kulturális életének része. 

Idén éppen húsz éve annak, hogy elkezdtem tanítani. Nem volt túl sok munkahelyem, egy kezemen megszámolható, hogy mennyi, de ha hozzáveszem azokat a közművelődésre alkalmas intézményeket, másod- és sokaddiplomát adó egyetemeket, ahol megfordultam, akkor tucatnál is több épületet, egyéb helyeket tudnék felsorolni. Nekem szerencsém volt, már az általános iskola, egy matematikusról elnevezett szombathelyi "tanoda" élen járt abban, ahogy bemutatta a névadó életét. Amíg vártam valamire vagy valakire, sokszor elolvastam a kirakott írásokat, néztem a képeket. Abban az iskolában a névadóról elnevezett házi matematikaverseny is volt. 
Később, egyik egyetemünk egyik épületében, és a pedagógiai központjában hihetetlen leleménnyel, gondossággal összegyűjtött gépeket láthattam, olyanokat, amik a tanítás közbeni szemléltetést voltak hivatottak bemutatni. Abban az épületben magyar találmányt, első, második világháborús és 56-os forradalomra emlékező táblát, kialakított emlékhelyet is láttam. Még sok minden mást is, de az intézmény műszaki profilja miatt az emlékezetemben nem maradt meg minden. Vettem részt Debrecenben olyan egyetemi előadáson, mely az épület előtti tér szobrait, kapcsolódási pontjait mutatta be. 
Pedagógiai tanulmányaim során volt olyan tantárgyam, ahol kimondottan össze kellett gyűjtenünk, hogy egy iskola milyen módon ápolhatja a kultúrát, névadójának, nagynevű tanárainak emlékét. 

Az első munkahelyem különleges volt: nemcsak az iskola névadó költőjének szobra volt elhelyezve a gimnázium előtti téren, hanem minden megemlékezés, ünnepség után a Szózat eléneklését követően elhangzott egy megzenésített Berzsenyi vers is. 

A jelenlegi munkahelyem történelmi helyen, s a belvárosban fekszik. Azon túl, hogy az udvaron található várrom turisztikai és történelmi szempontból is érdekes, a névadó, Árpádházi királyunk napját is ünnepeljük évente, ilyenkor egész napos kulturális program, koszorúzás, versenyeredmények kihirdetése a szokásos program. Az iskola egyik terme két híres egykori tanárának életét mutatja be, egyikük a névadója is lett a teremnek. De ezen túl található képsorozat is: a híres és teremnévadó tanár kapcsolatot tartott egy olyan időszakban, amikor az erdélyi magyarsággal érintkezni komoly bátorság szükségeltetett. Egyéb képes-szöveges táblák is vannak, hiszen a másik híres tanár költeményeket írt. Mindezeken túl egy tárlóban huszadik század közepi iskolai tárgyak, füzetek láthatók. 

Vajon mit tehet a kultuszépítés terén egy-egy intézmény, város, akinek így vagy úgy, de köze van Weöres Sándorhoz?

Ha iskoláról, könyvtárról van szó, készíthet kiállítást tárlókba, vagy akár számítógépes diavetítést. A nyílt nap része lehet ennek levetítése. Kialakíthat egy állandó helyet is egy külön helyiségben, ahogyan azt Szabadkán a gimnáziumban láttam, ahová Kosztolányi járt. Ha könyvtárról, vagy levéltárról van szó, a helytörténeti gyűjtemény részeként az olvasóterem egyes részei vagy falfelülete is alkalmas szemléltetésre akár a hagyományos, akár digitális módon. Amennyiben forrás is van rá,  (levelezős) versenyt is szervezhet, pályázatot is kiírhat. 

Az (általános) iskolák megemlékezhetnek névadójuk születési vagy halálozási napján versennyel, diavetítéssel, filmvetítéssel, városi sétával (különösen ha a városhoz is van köze a névadónak), iskolák közötti vetélkedéssel (megkeresve az országban és akár a határokon túl a hasonló nevű iskolákat, intézményeket). A középiskolák esetében érdemes odafigyelni a diákok lelkesedésére és kreativitására, számítógépes/telefonos tudásukra, és ösztönözni őket, hogy ezt a készségüket felhasználhatják. Úgy gondolom, hogy érdekfeszítő lehet bármilyen nyomkereső, logikai, egyéb játék, mely nemcsak az elmélyült szórakozást támogatja, hanem egyúttal tudáshoz is jut általa a tanuló. 

Városi szinten a szobrok, emléktáblák állítása és megkoszorúzása, városi, helytörténeti séták szervezése, városi versmondóverseny szervezése, emléknap megünneplése mind-mind méltó megemlékezés lehet. Emellett magánemberként legyen a költővel való kapcsolatunk rendszeres, élő: ez együtt valóban sokat hozzáadhat szellemi gazdagságunkhoz. 

Kedves Iskolák, Intézmények! 

Önök hogyan ápolják névadójuk emlékét? Mit tesznek azért, hogy WS életműve közkincs legyen?
  
KedvesWS-kedvelők! Egyénileg hogyan lehet hozzájárulni a Weöres-életmű terjesztéséhez? 

Szívesen olvasnám hozzászólásaikat a weoressandorblog@gmail.com címen vagy a bejegyzés alatti megjegyzésekben. 

A képet Lőcsei Péter engedélyével és hozzájárulásával használtam fel. 


©️ Dr Stareczné Kelemen Éva

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kinek írt Weöres verset?

A mai nyári rövid blogbejegyzésben arra buzdítom a kedves Olvasót, hogy bátran lapozgasson Weöres-kötetében, és fedezze fel, kinek írt verse...