2019. január 31., csütörtök

Szán, mégis jól csengő

A Nemzeti Filmarchívum műsorát nézem: száz évvel ezelőtti filmhíradót vetítenek. Ady temetése után sporthír következik: a Magyar Jogász Sportegyesület normafai szánkóversenyéről közvetítenek felvételt. Pontosabban: ródliversenyt látunk, mert száz évvel ezelőtt így nevezték a szánkót. Ekkor eszembe jut, hogy talán éppen száz évvel ezelőtt történhetett az a kis anekdota, amit Weöres Sándorról olvastam. Szerdahelyi Pál készített interjút 1978-ban a nagy költő szülőfalujában lakó emberekkel. Ebből idézek most: 

Dr Németh Sándorné, (szül. Hajas Ilona,1909) nyugalmazott körzeti orvos felesége, Celldömölk

"Cina (ahogy gyerekkorában nevezték) mestere volt az improvizációnak. Szinte futószalagon gyártotta a rögtönzéseket. Télen a falu mögötti temetődombon szoktunk szánkázni. Cina is szívesen velünk tartott. Egy szép, verőfényes téli napon éppen a hajamat vágattam le, s utána mentem ródlizni, de szerencsétlenségemre felborultam, s más baj ugyan nem történt, csak a ródlim törött össze darabokra. Bizony hangosan elkezdtem sírni a ródlim romjainál, Cina meg elkezdett nevetni, és máris hangosan-vidáman szavalta azon nyomban rögtönzött kis versét, mely az elmúlt másodpercek eseményeit örökítette meg:

Óda Hajas Ilonka ródlijához

Ó, ródli, ródli, Isten, s ég veled,
lebeg feletted az emlékezet!
Immár nem vagy egész, csak csonka,
mert rajtad ült Hajas Ilonka;
lejött ugyan ma egy lapát haja,
mégis megtörtént a ródli baja...

Itt Cina abbahagyta az ódát, mert én már elnevettem magam." (Domokos,1990:13-14)

Remélem, hogy a kedves olvasóknak is sikerült mosolyt csalnom az arcára ezekben a barátságtalan időjárású napokban. 

FELHASZNÁLT IRODALOM

Domokos Mátyás szerk. Magyar Orpheusz, Budapest, 1990, Szépirodalmi Könyvkiadó



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kinek írt Weöres verset?

A mai nyári rövid blogbejegyzésben arra buzdítom a kedves Olvasót, hogy bátran lapozgasson Weöres-kötetében, és fedezze fel, kinek írt verse...